Glæden ved matematik har fulgt mig hele livet...

Hvem er MoanMat?

Bettina Moan

Matematikfaglig projekleder

og indehaver

Matematiklærer

siden 1997


Jeg blev uddannet som idræts- og matematiklærer i 1997 og har siden hen altid haft en fod solidt plantet i folkeskolen.

Jeg færdiggjorde diplomuddannelsen som matematikvejleder i 2018.

Projektleder

siden 2016


Jeg har været projektleder på matematikløft i privat regi - og jeg har ligeledes fungeret som både redaktør og ambassadør for andre læringsportaler.

Derudover laver jeg oplæg og workshops, der omhandler matematik og læring.

Escaperoom

arkitekt


Som noget forholdsvist nyt er jeg begyndt at koble min lidenskab for matematik og læring, med det fantastiske og finurlige univers man oplever i Escape Rooms. 

Book mig til et Escape Room forløb til jeres elever eller en workshop om at lave egne Escape Rooms.

MatematikTrænere

En ´MatematikTræner' fra MoanMat er med til at

skabe en værdifuld forskel for både elever og lærere!


Hos MoanMat anvendes ofte unge, såkaldte ´MatematikTrænere´, som en del af matematikløft-indsatserne. Selve planlægningen af indsatserne tilrettelægges af MoanMats projektleder og de involverede lærere. Derefter udføres de helt eller delvist af fagligt kompetente MatematikTrænere, som er blevet klædt grundigt på - både fagligt, pædagogisk og didaktisk.

Klassens lærer er altid til stede i undervisningen og projektlederen er helt eller delvist med i undervisningen, afhængig af den pågældende type indsats.

”Som MatematikTræner hjælper du en masse elever med den matematik, som de synes er svær. Du samarbejder med læreren om undervisningen og hjælper til med at løfte elevernes motivation og læring. Nogle dage får du to elever i hånden, der har det svært med brøker, og andre dage underviser du hele klassen, f.eks. i et bestemt matematisk emne eller i brug af digitale hjælpemidler og læremidler. På den måde kan der både være dage, hvor du har ansvar for hele undervisningen og andre dage, hvor du blot er en ekstra faglig hjælp. Da du som regel arbejder meget fokuseret, med få elever ad gangen, så vil du meget hurtigt opleve progression hos både dem og dig selv."


"Jeg synes, at det er et virkelig hyggeligt arbejde, da jeg kan fordybe mig i lige de ting der interesserer mig, og dele min interesse og viden med eleverne. Derudover er man sjældent alene og har derfor mange hyggelige timer sammen med en god kollega. Jeg har været MatematikTræner i flere år og har derfor lært mange Trænere, lærere og elever rigtig godt at kende, og nyder at blive ønsket en god morgen af elever i alle aldre.”

Viktor S. Petersen

MoanMat MatematikTræner

Stud. Matematik og Teknologi på DTU

Vi bruger unge MatematikTrænere, fordi eleverne er begejstrede for dem og fordi de...

  • højner elevernes matematikfaglige niveau


  • er fagligt stærkt funderet i matematik


  • kommer med en god energi og skaber glæde for matematik


  • motiverer målbevidst og giver eleverne mere lyst til at lære
  • booster elevernes tro på egne evner


  • skaber mer-værdi for læreren i klassen


  • er gode til, at sparre med læreren om kvalificeret indhold til undervisningen


  • skaber trivsel blandt eleverne

DET SIGER VORES KUNDER

Du er meget kreativ i dine løsninger og har et kæmpe engagement. Du har føling med læringssituationer og har en fantastisk kontakt til elever og voksne. Du giver tryghed og ro i læringsmiljøet. 


Matematiklærer, Fjordlandsskolen